『ブレイズ(Blaze)(BGA)』の遊び方・魅力をご紹介!
ボードゲームの基本情報 | |||
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タイトル | ブレイズ(Blaze) | ||
特徴 | ブレイズでは、プレイヤーは自分のカードを処分しようとしますが、非常に巧妙で珍しい方法でこれを達成しなければなりません。順番が回ってきたプレイヤーは、次のプレイヤーと一緒にプレイすることで、常に同盟関係が変化していきます。最終的には、最も多くの羽を集めたプレイヤーが勝ちます。 ブレイズは、3人以上のプレーヤー向けのゲームであり、古典的なロシアのパブリックドメインゲームであるドゥラークを基にしています。 | ||
プレイ人数 | 3 - 5 人 | プレイ時間 | 75 分 |
ゲームデザイナー | HeidelBÄR Games Team | 複雑さ | 3 |
アートワーク | Nadezhda Mikryukova | 戦略 | 3 |
エディター | HeidelBÄR Games | 運 | 3 |
発売日 | 2021 | やり取り | 3 |
※画像・基本情報はボードゲームアリーナ公式HPより
ブレイズ(Blaze)とは?
Blaze は 3 ~ 5 人用のカード ゲームです。 これは、世界中の何百万人もの人々がプレイしているロシアの古典的なデュラクに基づいています。
デュラックは敗者にならないことがすべてです。 Blaze は Durak のユニークなゲームプレイを基に構築されていますが、勝つことを目的としています。また、カードを手札に持っている最後のプレイヤーであることは、必ずしもゲームに負けることを意味するわけではありません。
ブレイズは 2 ラウンドにわたってプレイされます。 各ラウンドには 2 つのフェイズがあります。
第 1 フェーズ: プレイヤーは手札を改善し、手札にカードを追加しないようにします。
2 番目のフェーズ: プレイヤーは貴重なフェザー カードを獲得するために、できるだけ早く手札を取り除きます。
ブレイズ(Blaze)の遊び方
ゲームの準備
1. 各プレイヤーは、同じ色の賭けカードを 3 枚取り、自分の前に裏向きに置きます。 残りの賭けカードは箱に戻します。
2. プレイヤーの数に応じて、次のように下から上に値が減少する羽カードの 2 つの裏向きスタックを準備します。2 つの羽カード スタックを脇に置きます。 残りの羽カードは箱に戻します。
3. すべてのトランプをシャッフルし、各プレイヤーに 5 枚ずつ配ります。 これがプレーヤーの手札になります。 重要: 3 人用ゲームでカードを配る前に、値が 1 のすべてのトランプ カードを箱に戻します。
4. 残りのトランプをほぼ同じサイズの2つの裏向きのデッキに分割します。 そのうちの 1 枚をプレイエリアの中央に配置し、第 1 ラウンドのドローデッキとして使用します。 もう一方のデッキは、フェザーカードスタックの横に置いておきます。 2回戦で使用します。
5. 山札の一番上のカードを裏返して、山札の下に 90 度回転させて表向きに置きます。 このカードで1回戦のトランプスーツが決まります。
ゲームの流れ
各ラウンドは以下の流れで行われます。
第 1 ラウンドでは、最年少のプレイヤーが最初のチャレンジを開始します。
挑戦
チャレンジの開始
あなたは手番プレイヤーになり、左隣のプレイヤーに挑戦しなければなりません。 そのためには、自分の手札から任意のカードをそれらの前に表向きにプレイします。 どのスーツの組み合わせでも同じ値のカードを追加できます。
カードの拒否
左隣のプレイヤーがターゲット プレイヤーになり、各チャレンジ カードまたはパスを拒否する必要があります。
カードを拒否するには:
• 同じスートで同じかそれ以上の値のカードをプレイするか、
• トランプ スーツの任意のカードをプレイします。
重要: チャレンジ カードが切り札の場合、それを拒否するには、同じかそれ以上の値の切り札をプレイする必要があります。 各拒否カードは、対応する挑戦カードの反対側に表向きに配置されます。 後からの並び替えは不可。
挑戦の延長
手番プレイヤーは、チャレンジ カードをさらにプレイすることで、いつでもチャレンジを延長できます。 そうするために、以前にプレイされた値のカードのみ (挑戦または拒否カードとして) プレイすることができます。
サポート
対象プレイヤーの左隣のプレイヤーが手番プレイヤーのサポーターとなり、同じルールに従っていつでもチャレンジを延長することができます。
追加ルール
チャレンジの制限: アクティブ プレイヤーとサポーターは、合計 5 枚を超えるチャレンジ カードをプレイすることはできません。
火の鳥カード: チャレンジ カード (値 10) としてプレイするか拒否カード (値 0) としてプレイするかによって値が異なります。
重要:切り札スーツの火の鳥カードで切り札以外のカードを拒否することができます
課題の解決
対象のプレイヤーがすべてのカードを拒否するかパスした場合、チャレンジは終了します。
A. 対象プレイヤーはすべてのカードを拒否しました
手番プレイヤーもサポーターもチャレンジを延長できない、または延長したくない場合は、このチャレンジでプレイされたすべてのカードを山札の横に表向きの捨て札置き場に置きます。 次に、手番プレイヤーから時計回りに、カードが 5 枚未満のチャレンジに参加しているすべてのプレイヤーが、ドロー デッキから手札のサイズが 5 になるまでドローします。
重要: カードを引くとき、各プレイヤーは次のプレイヤーが引く前にすべてのカードを引きます。 対象のプレイヤーが次のターンになり、新しいアクティブ プレイヤーになります。
B. ターゲットプレイヤーがパスした
ターゲット プレイヤーは、拒否カードをプレイしなくても、いつでもパスできます。 合格したら:
手番プレイヤーとサポーターは引き続きチャレンジ カードをプレイできます。
対象のプレイヤーはこれ以上カードを拒否できません。
対象のプレイヤーは、このチャレンジのすべてのカードを手に取らなければなりません。
重要: これには、手番プレイヤーとサポーターがプレイしたすべての拒否カードとすべての挑戦カードが含まれます。 その後、チャレンジに参加したすべてのプレイヤーはハンド サイズ 5 まで引き戻します (p. 6 を参照)。 パスしたターゲット プレイヤーは自分のターンをスキップする必要があり、サポーターが次のアクティブ プレイヤーになります (カードをプレイしたかどうかに関係なく)。
第一段階の終わり
第 1 フェーズは、ドローデッキがなくなるとすぐに終了します。 注: デッキに残っているカードの数を数えることができます。 表向きの切り札は、最後に引くカードです。 一部のプレイヤーは、フェイズ終了時に手札が 5 枚未満になる場合があります。
ドローデッキはありません。 第 1 ラウンドのフェザー カード スタック (背面) をプレイ エリアの中央に置きます。 最も価値の高いフェザーカードが一番上になるように、それを表向きに裏返します。 プレイヤーは、まだ利用可能な最も価値のあるフェザー カードを獲得するために、手札にあるすべてのカードをできるだけ早く取り除こうとします。
賭けをする
ゲームを続行する前に、各プレイヤーは、最後に手札を持っているプレイヤーに賭けて、ラウンドに負けます。 すべてのプレイヤーは同時に、選択したプレイヤーの前に自分の賭けカードの 1 枚を裏向きに置きます。 あなたは自分自身に賭けることはできません。 ラウンドに負けると思われる場合は、値が 0 の賭けカードを他のプレイヤーの前に置きます。
2期コース
ベットを置いた後、ゲームは、第 1 フェーズの最後のチャレンジで決定された順番で次のプレイヤーに続きます。 同じ
第 1 段階と同様のルールが適用されますが、次の変更があります。
プレイヤーはチャレンジの最後にカードを引くことはなくなりましたが、パスするときに手札にあるすべてのカードを取らなければなりません。 チャレンジの開始時に対象プレイヤーの手札が 5 枚未満の場合、チャレンジ リミットは手札の枚数に等しくなります。
重要: トランプ スーツは第 1 フェーズと同じままです。
フェザーカードの獲得
チャレンジを解決した後、手札がなくなったプレイヤーはスタックからフェザー カードを 1 枚取ります。 手番プレイヤーから時計回りに、各プレイヤーが一番上のカードを取り、その隣に置き、裏向きの得点スタックを作成します。 これらのプレイヤーはラウンドに参加できなくなり、プレイ順とはみなされません。
重要: プレーヤーがラウンドから外れると、残りのプレーヤーに新しい隣人がいる可能性があることに注意してください。 まれに、プレーヤーが第 2 フェーズの開始時にカードを持っていない場合、賭けをした後すぐに一番上のフェザー カードを取り、ラウンドから除外されます。
ラウンドは、最後のフェザー カードが授与された直後に終了します。 フェザーカードを受け取っていないプレイヤーは、このラウンドに負けます。 このラウンドでプレイしたベッティング カードをすべて公開します。
ラウンドに負けていない場合は、他のプレイヤーがあなたの前に置いたベッティング カードを取り、それらをスコア スタックに追加します。
あなたがラウンドに負けた場合、あなたの前に賭けカードを置いた各プレイヤーは、それを受け取り、得点スタックに追加します。
重要: 値が 0 のベッティング カードは常に所有者に返されます。 2 ラウンド目に再び使用することができます。
第 2 ラウンドでは、第 1 ラウンドと同じルールが適用されます。 続行する前に、次のように 2 番目のラウンドを準備します。
- 1回戦で使用したトランプカードをすべて集めてシャッフルする。 各プレイヤーに5枚のカードを配ります。 残りのカードは箱に戻します。
- 第 2 ラウンド用に用意しておいた山札を、プレイエリアの中央に置きます。
- 山札の一番上のカードを裏返し、表向きにして山札の下に 90 度回転させて置きます。 このカードで2回戦の切り札が決まります。
第 1 ラウンドの敗者が第 2 ラウンドの開始プレイヤーになります。 2 番目のフェーズでは、2 番目のラウンド (裏) のために取っておいたフェザー カード スタックを使用します。
第 2 ラウンドの賭けを解決した後、ゲームは終了します。 最終スコアとして、プレーヤーはスコア スタックのフェザー カードとベッティング カードの値を合計します。 最も得点の高いプレイヤーが勝利します。
重要: スコア スタックの一部ではない残りの賭けカードは無視してください。 同点の場合、第 2 ラウンドで最も高い Feather カードを獲得した同点のプレイヤーが勝ちます (ただし、https://boardgamearena.com/bug?id=45966 を参照してください)。
タイミング
ブレイズは、アクティブ プレイヤー、ターゲット プレイヤー、サポーターの間をすばやく行き来します。 プレーのタイミングに関しては、次のルールが適用されます。
1.拒否されていないカードがある場合はいつでも、対象プレイヤーはそれらを拒否するかパスするかを決定する必要があります。 アクティブ プレイヤーとサポーターは、ターゲット プレイヤーが決定を下すまでカードをプレイする必要はありませんが、可能です。
- アクティブ プレイヤーとサポーターの両方がチャレンジの延長を希望し、これによりチャレンジ リミットを超える場合は、アクティブ プレイヤーが優先されます。 サポーターのプレイが速すぎた場合、手番プレイヤーはサポーターに、プレイしようとしていたカードをプレイできるように、できるだけ多くのカードを取り戻すように依頼する場合があります。 ただし、そのような矛盾は、カードがプレイされた直後に行われなければなりません。 一般的に、アクティブ プレイヤーとサポーターは、何枚のカードをプレイしたいのか、誰が何を貢献したのかについて話し合うことをお勧めします。
ゲームの終了条件
Introduction
Blaze is a card game for 3 to 5 players. It is based on the Russian classic Durak, which is played by millions of people worldwide. Durak is all about not being the loser. Blaze builds upon the unique gameplay of Durak, but is about winning – and being the last player with cards in hand does not necessarily mean losing the game.
Blaze is played over the course of 2 rounds. Each round has 2 phases.
1st Phase: Players try to improve their hand cards and avoid adding more cards to their hand.
2nd Phase: Players try to get rid of their hand cards as soon as possible to win valuable Feather cards.
The 1st Phase
THE DEAL
Each player is dealt 5 cards. An additional card is set aside under the deck. This determines the trump card for both phases AND is the last card drawn at the end of phase 1.
STARTING THE CHALLENGE
You become the active player and have to challenge the player to your left. To do so, play any card from your hand faceup in front of them. You can add more cards of the same value in any suit combination.
REJECTING CARDS
The player to your left becomes the target player and must reject each challenge card or pass (see p. 7). To reject a card: play a card of the same suit with the same or a higher value or play any card of the trump suit.
Important: If the challenge card is a trump, in order to reject it you must play a trump card with the same or a higher value. Each rejection card is placed faceup opposite their corresponding challenge card. Rearrangement is not allowed afterwards.
EXTENDING THE CHALLENGE
The active player can extend the challenge anytime by playing more challenge cards. To do so, only cards of values already played before (either as challenge or rejection cards) may be played.
SUPPORTING
The player to the left of the target player becomes the supporter of the active player and may extend the challenge anytime following the same rules.
ADDITIONAL RULES
- Challenge limit: The active player and the supporter may never play more than 5 challenge cards total.
- Firebird cards: Their value varies depending on whether they are played as challenge cards (value 10) or rejection cards (value 0).
Important: You may reject a non-trump card with a Firebird card of the trump suit
RESOLVING A CHALLENGE
The challenge ends if the target player has either rejected all cards or has passed.
A. TARGET PLAYER HAS REJECTED ALL CARDS
If neither the active player nor the supporter can or want to further extend the challenge, place all cards played in this challenge on a faceup discard pile next to the draw deck. Then, beginning with the active player and in clockwise order, all players involved in the challenge who have less than 5 cards draw back up to a hand size of 5 from the draw deck.
Important: When drawing cards, each player draws all their cards before the next player gets to draw. The target player is the next in turn and becomes the new active player
B. TARGET PLAYER HAS PASSED
The target player may pass at any time, even without playing any rejection cards. Once they have passed:
- the active player and the supporter may still play challenge cards.
- the target player may not reject any more cards.
- the target player must take all cards of this challenge in hand.
Important: This includes all rejection cards and all challenge cards played by the active player and the supporter. Then, all players involved in the challenge draw back up to a hand size of 5 (see p. 6). A target player who has passed must skip their turn and the supporter becomes the next active player (no matter if they played any cards).
END OF THE 1ST PHASE
The 1st phase ends immediately when the draw deck is depleted. Note: You may count how many cards are left in the deck. The faceup trump card is the last card to be drawn. Some players may have less than 5 cards when the phase ends.
The 2nd Phase
There is no draw deck. Place the Feather card stack for the 1st round (back) in the middle of the playing area. Flip it faceup so that the highest value Feather card is on top. Players attempt to get rid of all cards in hand as soon as possible to win the most valuable Feather card still available.
PLACING BETS
Before continuing the game, each player bets on who they think will be the last to still have cards in hand and will thus lose the round. All players simultaneously place one of their Betting cards facedown in front of the player they have chosen. You may not bet on yourself. If you think you will lose the round, place your Betting card with value 0 in front of another player.
COURSE OF THE 2ND PHASE
After placing the bets, the game continues with the next player in turn order as determined by the last challenge of the 1st phase. The same
rules as in the 1st phase apply, with the following changes:
Players no longer draw cards at the end of a challenge, but you still have to take all cards played in hand when passing. If the target player has less than 5 cards in hand at the beginning of a challenge, the challenge limit is equal to the number of their cards in hand.
Important: The trump suit remains the same as in the 1st phase.
WINNING A FEATHER CARD
After resolving a challenge, players who have no more cards in hand take a Feather card from the stack. In clockwise order, starting with the active player, each such player takes the topmost card and places it next to them, creating their facedown scoring stack. These players will no longer take part in the round and are not considered in the order of play.
Important: Be aware that once a player is out of the round, the remaining players may have new neighbors. In the rare case that a player has no cards right at the beginning of the 2nd phase, they immediately take the topmost Feather card after placing their bet and are out of the round.
End of a Round
The round ends immediately after the last Feather card has been awarded. The player who has not received a Feather card loses this round. Reveal all Betting cards played this round.
If you have not lost the round, take any Betting cards that other players placed in front of you and add them to your scoring stack.
If you have lost the round, each player who placed a Betting card in front of you, takes it and adds it to their scoring stack.
Important: Betting cards with value 0 are always returned to their owners. They may use them again in the 2nd round.
The 2nd Round
For the 2nd round the same rules apply as for the 1st round. Before continuing, prepare the 2nd round as follows.
1. Collect all Playing cards used in the 1st round and shuffle them. Deal 5 cards to each player. Put the remaining cards back into the box.
2. Place the draw deck, that was previously set aside for the 2nd round in the middle of the playing area.
3. Flip the top card of the draw deck and place it faceup under the deck, rotated 90 degrees. This card determines the trump suit for the 2nd round.
The loser of the 1st round becomes the start player of the 2nd round. In the 2nd phase, use the Feather card stack that was set aside for the 2nd round (back).
End of the Game
The game ends after resolving the bets of the 2nd round. For their final score, players sum up the values of the Feather and Betting cards on their scoring stacks. The player with the highest score wins.
Important: Ignore any of your leftover Betting cards that are not part of your scoring stack. In case of a tie, the tied player who won the highest Feather card in the 2nd round wins (but see https://boardgamearena.com/bug?id=45966).
TIMING
Blaze is a fast back and forth between the active player, the target player, and the supporter. The following rules apply regarding the timing of play:
1. Whenever there are unrejected cards, the target player must decide to reject them or pass. The active player and supporter do not need to play cards until the target player has made their decision – but they could.
2. If both the active player and the supporter want to extend a challenge and this would result in the challenge limit to be exceeded, the active player has priority. If the supporter has played too fast, the active player may ask the supporter to take back as many cards so that they can play the cards they were about to play. However, such contradiction must be made immediately after the cards are played. Generally, the active player and supporter are encouraged to talk about how many cards they want to play and who contributes what.