遊び方

『ヒーロー(BGA)』の遊び方・魅力をご紹介!

『ヒーロー(Herooj)(BGA)』の遊び方・魅力をご紹介!

ボードゲームの基本情報
タイトルヒーロー(Herooj)
特徴HEROOJ (heroes, in esperanto language) is an abstract board game for 2 players, which can be played on an 8x8 board, with 10 pawns (double-sided pieces) and 4 masters for each player. You can use a set of checker-like pieces or poker chips, with a mark on its bottom side to recognize promoted pawns or 'Herooj'. For the Masters, you can use 4 pawns from a chess set, or any other 4 pieces of your election. Rules: PAWNS: A pawn can move 1 or 2 cells orthogonally or diagonally forward, (backwards and sideways moves are not allowed for pawns). They can capture by jumping orthogonally (in straight line) over an adjacent friendly piece and falling on an inmediately adjacent enemy piece, which is removed from the board, (backwards and sideways captures are allowed, but not diagonal captures) MASTERS: A master can move 1 or 2 cells in any direction, orthogonally or diagonally forward and backwards. Also, it can capture in the same way of pawns (jumping over an adjacent friendly piece and falling on an inmediately adjacent enemy piece) but in any of 8 directions (including diagonals). HEROOJ: When a pawn reaches the far rank of the board is promoted to 'heroo'. It can move sideways and backwards (orthogonally and diagonally), but NOT FORWARD. It captures like pawns. GOAL: The goal of HEROOJ is bringing back one heroo to the player's safe zone (2 first rows of the player's side). A player can also win if he eliminates all the opponent's pawns/herooj.
プレイ人数 2 人プレイ時間 16 分
ゲームデザイナーDavid Crespo複雑さ3
アートワークDavid Crespo戦略3
エディターN.A.0
発売日0やり取り5

※画像・基本情報はボードゲームアリーナ公式HPより

ヒーロー(Herooj)とは?

HEROOJ(エスペラント語でヒーローと読みます)は2人用のアブストラクトゲームで、8×8のボードでプレイでき、各プレイヤーは10個のポーン(両面駒)と4個のマスターを持ちます。

ヒーロー(Herooj)の遊び方

ゲームの準備

8×8のボードでプレイでき、各プレイヤーは10個のポーン(両面駒)と4個のマスターを持ちます。

チェッカーのような駒またはポーカーチップのセットを使用して、駒の裏側にプロモートしたポーンまたは「Herooj」を認識するためのマークを付けることができます。

マスター駒の場合、チェスセットから4個のポーン、またはその他の駒から選んだ任意の4個を代替として使用できます。

最初の画面は以下のようになります

ゲームの流れ

各プレイヤーは交互に以下のいずれかのアクションを行ないます。

・自分のコマを移動する
・相手のコマを取る

自分のコマを移動する

自分のコマを1つ選択し、該当の方向へ1~2マス移動します。

コマ名称移動方向
ボーンコマ前方または斜め前方に1~2マスを移動します。(後方および横方向への移動はできません)
マスターコマ任意の方向に1~2マスを移動できます。
(斜めも可能)
ヒーローコマ(※)横方向および後方(直線および斜め方向)には移動できます。(前方には移動できません)

(※)ポーンコマが盤上で自陣から最も遠いライン(対戦相手から見て1列目)のマスに到達すると、「ヒーローコマ」に昇格します。

相手のコマを取る

直線上に隣接する味方の駒を飛び越え、その直線上で味方駒に隣接している敵の駒の上に着地することで相手のコマを取れます。(駒を取る場合は真後ろおよび横方向への捕獲移動も可能になりますが、斜め方向への捕獲移動は許可されません)

例えば横方向に「●○○」のように駒が並んでいる場合、右側の白駒が隣接する白駒を飛び越え、この直線上でさらに隣接する黒駒のマスに移動することで黒い駒を取って「○○_」のようになるということです。

マスターコマの場合は、上記と同じ方法で(隣接する味方の駒を飛び越えて、すぐ隣の敵の駒の上に着地)、8方向(対角線を含む)のいずれかで駒を取れます。

ゲームの終了条件

下記のいずれかの条件を満たしたプレイヤーが即座にゲームに勝利します。

・1個のヒーローコマをプレイヤー側の最初の2列の範囲内のマスまで戻す
・対戦相手のポーン/ヒーローコマをすべて取る
・対戦相手の駒の移動先をすべてブロックして相手を動けなくする

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くり坊
Web系フリーランスエンジニア